Akran Zorbalığı Okul Öncesi Öğretmen Sunumu için tıklayınız.
Akran Zorbalığı Okul Öncesi Veli Sunumu için tıklayınız.
Akran Zorbalığı Ortaokul Veli Sunumu için tıklayınız.
Akran Zorbalığı Ortaokul Öğretmen Sunumu için tıklayınız.
Akran zorbalığı, bir çocuğun bir veya daha fazla akranı tarafından tekrar tekrar ve kasıtlı biçimde kötü muameleye maruz kaldığı bir istismar türüdür.
Genel olarak akran zorbalığının nedenleri şu şekildedir:
Bu problem, hayatın her döneminde görülebilir. Yapılan araştırmalar kapsamında 7 - 15 yaş arasında daha yoğun olduğu belirlenir.
Karşı tarafa zarar veren her tür davranış ya da söz bu problem içerisinde yer alır. Geniş bir alanı kapsayan akran zorbalığı türleri ise fiziksel, duygusal, sözel, sosyal, siber, cinsel ve eşya zorbalığı şeklinde çeşitlendirilebilir.
Zorbanın karşısındaki kişiye fiziksel olarak verdiği her türlü zarar bu tür içerisinde yer alır.
Ortak çalışma ya da projelerde dışlanma ile başlayan bu durum, görmezden gelmeye kadar uzanır. Bu nokta da kişi zorba ya da zorba grubun davranışlarından duygusal olarak zarar görür.
Zarar veren tüm sözel davranışlar bu çeşit içerisinde yer alır. Hakaret ya da tehdit etmek, lakap takmak, dalga geçmek sözel akran zorbalığı örnekleri arasındadır.
Rahatsız edici davranışların, grup üyelerine yansıdığı durumlar da bu problem görülür.
Çeşitli sosyal mecralar üzerinden yapılan tehdit, hakaret davranışları bu çeşidin örneklerindendir.
Kişinin istemediği her cinsel dokunuş ya da söz, kıyafet kaldırma gibi durumlar bu soruna örnek sayılabilir.
Çocuğun el konulan ya da rızası dışında kullanılan eşyaları bu türün örneklerinden biridir.
Bu durumun belirtileri, kişiye bağlı olarak farklılaşabilir. Aynı zamanda zorba, mağdur ya da seyirci grupta görülen belirtiler birbirinden farklı olabilir.
Genel olarak mağdur kişiler sağlık sorunları ya da stres bozuklukları ile karşılaşabilir. Uykusuzluk, anksiyete gibi problemler ile beraber sosyalleşme davranışında isteksizlik de sıklıkla karşılaşılan davranışlar arasındadır.
Kurallara uymama davranışı göstermeleriyle beraber öfke kontrolü konusunda problem yaşayabilirler Aynı zamanda bu kişilerde empati duygusu da yeterince gelişmemiş olabilir.
Zorbalığa tanık olan kişilerde iki farklı tip davranış görülebilir:
Zorbalığına uğrayan kişiler, uyum konusunda çeşitli problemler ile karşılaşabilir. Günlük hayat katılmak onlar için bir hayli zorken travma ve özgüven problemleri ile karşılaşabilirler.
Korunmak için özgüvenin geliştirilmesi gereklidir. Özgüvenin gelişmesi adına da zorbalıkla karşılaşılan ortam dışında sosyalleşme, çeşitli kurs ve aktivitelere katılma, ebeveyn ve öğretmenden alınan cesaretlendirici sözler gereklidir. Aynı zamanda zorbalık yapan kişiyi sosyal medya hesaplarından çıkarma ve silme de korunma yöntemlerindendir.
Son dönemde yaygın olarak görülen bu problem, Akran zorbalığı nasıl önlenir sorusunu da beraberinde getirir. Bu davranışı önlemek için öğretmen ve rehberlik servislerinden yardım alınması gereklidir.
Okulda alınması gereken önlemlerden biri akran zorbalığı etkinlikleridir. Çocuklarda empati duygusunun gelişmesini sağlayan bu etkinlikler, zorbalık davranışlarının azaltılması ve ortadan kaldırılmasını sağlayabilir.
Çocuk ve aile bireyleri arasında sağlıklı iletişim kurmak, alınabilecek olan önlemlerdendir. Kurulan sağlıklı iletişim, çocuğun ailesi ile durumu paylaşması ve olayların travmatik sonuçlara ulaşmadan çözümlenmesine yardımcı olabilir.
Okulda karşılaşılan zorbalıklar için rehberlik servisi ve öğretmenler gerekli destek de bulunabilir. Siber olarak yapılan zorbalıklar için ise ALO 166 nolu hat ile iletişime geçerek zorbalık sorunu için destek alabilirsiniz.
Sessiz kalmayarak en büyük yardımda bulunabilirsiniz. O kişinin karşılaştığı zorbalığa müdahale edebilir, bu konuda zorlanıyor iseniz yardım edebilecek kişilere konu hakkında bilgi verebilirsiniz.
Bu sorun; okul, mahalle, sosyal medya, gezi kulüpleri gibi pek çok ortamda görülebilir.
Özgüven ya da uyum konusunda problem yaşayan çocuklar, öfke sorunu ile karşılaşabilir. Bu sorun kapsamında öfkelerini birinden çıkarmayı tercih edebilirler.
Bu durum, kendi haline bırakılınca geçen problemlerden biri değildir. Bu sorun için sessiz kalmak, zorbalığın doz ve şeklini artırabilir.
İlk olarak sakin kalmalısınız. Çocuğunuzu cesaretlendirmeli, olayı yakından gözlemlemelisiniz. Okulda yaşanan durumlar hakkında öğretmenlere bilgi vermeli ve bu zorbalığı yapan kişinin de bir çocuk olduğunu unutmamalısınız.
Çocuğunuz ile iletişimini artırmalı ve yaptığı davanışı takdir etmediğinizi belirterek ona kendini ifade edebilmek için başka yollar sunmalısınız. Enerjisini çeşitli spor dalları için kullanmasına da teşvik edebilirsiniz.
Çocuğun sosyal ortama katılmak istememesi ve eşyaların sıklıkla kaybolması ya da zarar görmesi yaygın olarak görülür. Bu durumlar da çocuğunuz ile sağlıklı iletişim kurarak bilgi almalısınız.
Olayın tekrarlanması ve yetişkinlik hayatına yansımaması adına terapi gereklidir.
Öfke sorunu yaşayan, saldırganlık dürtüsünü kontrol edemeyen çocuklar da yoğun olarak görülür.
Kendini ifade etme konusunda çekinen ve utangaç çocuklar bu sorunla sıklıkla karşılaşabilir.
Tekrarlayan fiziksel ya da psikolojik baskılar bu soruna örnek sayılabilir.
Psikolog ya da psikiyatristen destek alınabilir.
Olay görüldüğü an müdahale edilmeli, konu hakkında çeşitli etkinlik ve çalışmalar ile empati duygusu geliştirilmeye çalışılmalıdır.
Çocuğun özelliklerine bağlı olarak zorbalık önlenebilir. Ortaöğretim kurumlarında bu durum dsiplin suçu olarak kabul ediliyor olup akran zorbalığı cezası; kınama, uyarı şeklinde çeşitlendirilebilir.
Kaynak: Md. Yrd. Veysel CAN